Η υπηρεσία κατασκευής ιστοσελίδας έχει τεράστιο ανταγωνισμό τα τελευταία χρόνια κι αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να βλέπουμε όλο και πιο χαμηλές τιμές στις προσφορές που κυκλοφορούν, κυρίως στο διαδίκτυο.
Σ’ αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να εξετάσουμε τα σημεία που πρέπει να δίνει ιδιαίτερη προσοχή ο αγοραστής της προσφοράς για ιστοσελίδα, αφού δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις κρυφών χρεώσεων ή ελλιπών υπηρεσιών.
1. Αναλυτική παρουσίαση γραπτώς
Κάθε προσφορά για κατασκευή ιστοσελίδας μπορεί να είναι διαφορετική και να έχει πολλούς παραμέτρους. Σίγουρα οι περισσότεροι όταν βλέπουμε μία προσφορά, το πρώτο πράγμα που τραβάει την προσοχή μας είναι η τιμή, καλό είναι όμως να βλέπουμε τι περιλαμβάνεται μέσα σ’ αυτή.
Πρέπει πάντα να ζητείται γραπτώς, αναλυτική περιγραφή των υπηρεσιών που περιλαμβάνει η κάθε προσφορά. Με αυτό τον τρόπο ο αγοραστής μπορεί να αποφασίσει πιο εύκολα αν η προσφορά καλύπτει τις ανάγκες του και ο κατασκευαστής της ιστοσελίδας να αποφύγει τυχόν μπερδέματα ή παρεξηγήσεις.
Ό,τι περιγράφεται γραπτώς με σαφήνεια και λεπτομέρεια, αφήνει πάντα ελάχιστα περιθώρια αμφισβήτησης και δημιουργεί ένα αίσθημα ασφάλειας στον αγοραστή. Είναι καλό επίσης, για ό,τι δεν καταλαβαίνετε, να ζητάτε διευκρινήσεις και να κάνετε πολλές ερωτήσεις. Ένας σωστός επαγγελματίας, δεν θα αρνηθεί ποτέ να αιτιολογήσει ή να εξηγήσει κάτι σχετικό με τις υπηρεσίες που προσφέρει ή που περιγράφονται στην προσφορά του.
2. Web Hosting & Domain Name
Το Α και το Ω των υπηρεσιών που πρέπει να περιλαμβάνει μία προσφορά κατασκευής ιστοσελίδας, είναι η φιλοξενία (web hosting) και το όνομα (domain name). Πάντα σε μία προσφορά, ελέγχουμε αν συμπεριλαμβάνεται το συγκεκριμένο κόστος, που για την πιο απλή ιστοσελίδα, κυμαίνεται μεταξύ 70-100 ευρώ.
Δεν είναι λίγες οι εταιρίες ή οι freelancers, που πέραν της κατασκευής, προσφέρουν και αγορά χώρου και ονόματος. Αυτό δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, αρκεί να ζητήσετε να διευκρινιστούν από την αρχή τα παρακάτω:
α) Το domain name να κατοχυρωθεί στα στοιχεία του αγοραστή
β) Ποια τα χαρακτηριστικά του server και του πακέτου φιλοξενίας που θα ανέβει η ιστοσελίδα σας
γ) Αν η εταιρία που παρέχει την φιλοξενία παρέχει πλήρη πρόσβαση στο control panel του server
δ) Αν υπάρχει οποιαδήποτε άλλη δέσμευση σχετικά με τη φιλοξενία της ιστοσελίδας και για πόσο χρονικό διάστημα έχει ισχύ.
Προσωπικά συστήνω το πακέτο φιλοξενίας και το domain name να αγοράζονται ξεχωριστά, στην περίπτωση όμως που κάποια εταιρία πουλάει και τέτοιου είδους υπηρεσίες, τότε καλό είναι να γίνουν οι παραπάνω διευκρινήσεις.
3. Τεχνολογία & εργαλεία
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά κατασκευής ιστοσελίδας είναι η πλατφόρμα πάνω στην οποία θα κατασκευαστεί. Οι περισσότεροι developers δουλεύουν πάνω σε δωρεάν συστήματα διαχείρισης περιεχομένου, τα γνωστά CMS (wordpress, joomla, drupal, κ.α.) αλλά κάποιοι μπορεί να κατασκευάζουν στατικές ιστοσελίδες (χωρίς περιβάλλον διαχείρισης δηλαδή) ή να παρέχουν
ακόμα και custom λύσεις, με σχεδιασμό εξολοκλήρου από το μηδέν.
Αν κάνετε μια μίνι έρευνα στο διαδίκτυο θα διαπιστώσετε ότι εκθειάζεται συνήθως το WordPress. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι άλλες πλατφόρμες ελεύθερου λογισμικού όπως για παράδειγμα το Joomla, υστερούν σε κάτι. Ο λόγος που οι περισσότεροι developers χρησιμοποιούν ή προτείνουν το WordPress, είναι επειδή σχεδιάζουν πιο εύκολα εκεί, έχει μεγαλύτερη κοινότητα (αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκουν πιο εύκολα τη λύση σε τυχόν προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουν) και λόγω της πληθώρας των plugin, θεωρείται πιο ευέλικτο.
Αν θέλετε μια ιστοσελίδα που δεν θα αλλάζει συχνά το περιεχόμενο της, τότε η λύση μιας στατικής ιστοσελίδας δεν είναι κακή. Το βασικό μειονέκτημα εδώ είναι, πως ακόμα και για την πιο μικρή αλλαγή στο περιεχόμενο, θα χρειαστεί η συνδρομή ενός developer και δεν θα μπορείτε να την κάνετε μόνοι σας.
Οι Custom λύσεις ενδείκνυται μόνο για μεγάλες ιστοσελίδες που μπορεί να περιέχουν πολύπλοκες εφαρμογές (πχ ένα marketplace ή μια πλατφόρμα
Το σημαντικό είναι να σας διευκρινίσουν με ποιο CMS θα κατασκευάσουν την ιστοσελίδα κι αναλόγως επιλέγεται αυτό που σας αρέσει.
4. Επεκτασιμότητα
Η επεκτασιμότητα και η ευελιξία μιας ιστοσελίδας συνδέεται άμεσα με το CMS που θα κατασκευαστεί. Μπορεί σε κάποιους να ακούγεται υπερβολικό, αλλά υπάρχουν online πλατφόρμες, που μπορεί κανείς πάνω τους να στήσει μία ιστοσελίδα, αλλά αν θέλει να προσθέσει απλώς ένα υποσέλιδο ή ένα blog, να πρέπει να πληρώσει εξτρά αρκετά χρήματα.
Στα γνωστά CMS ελεύθερου λογισμικού όπως το WordPress η το Joomla, δεν υπάρχει κανένας απολύτως περιορισμός όσον αφορά το περιεχόμενο, τον αριθμό των υποσέλιδων, των μενού, τα άρθρα και τις φωτογραφίες που θέλει κάποιος να ανεβάσει. Επιπλέον, μία ιστοσελίδα που είναι κατασκευασμένη σε wordpress η joomla είναι απολύτως επεκτάσιμη σε οτιδήποτε άλλο χρειαστεί να προστεθεί μελλοντικά (πχ online πωλήσεις, online σύστημα κρατήσεων, προγραμματισμός ραντεβού, κ.α.).
5. Μελλοντικά κόστη
Δεν είναι λίγοι εκείνοι, που ενθουσιάζονται στο άκουσμα μίας τιμής και προχωράνε στην αγορά μιας υπηρεσίας, χωρίς να αναλογιστούν τα μελλοντικά κόστη που μπορεί να προκύψουν. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε από αφέλεια, είτε από ελλιπή ενημέρωση του αγοραστή.
Κάθε ιστοσελίδα που κατασκευάζεται, για να μπορεί να παραμένει λειτουργική και να βρίσκεται διαρκώς online, έχει κάποια κόστη. Αυτά μπορεί να αφορούν την φιλοξενία, που είναι το πιο σύνηθες, μέχρι και την ανανέωση σε ετήσια βάση κάποιων πρόσθετων (plugins), που εκτελούν πολύ βασικές λειτουργίες.
Είναι σημαντικό, ο αγοραστής να ρωτάει πάντα, πόσα χρήματα θα χρειαστεί να ξοδεύει κάθε χρόνο για τυχόν αναβαθμίσεις ή και για τη συντήρηση της ιστοσελίδας, για να μη βρεθεί μετά από λίγο καιρό προ εκπλήξεως.