Βελτιστοποίηση WordPress ιστοσελίδας

Το wordpress είναι από την κατασκευή του, το πιο φιλικό CMS προς τις μηχανές αναζήτησης. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν πρέπει να προβείτε σε κάποιες ενέργειες και απαραίτητες ρυθμίσεις, προκειμένου η ιστοσελίδα σας να πετύχει την υψηλότερη δυνατή θέση στα οργανικά αποτελέσματα. Κάποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν μέσα στον πίνακα ελέγχου του WordPress, ενώ για κάποιες άλλες προτείνεται ή είναι απαραίτητη η εγκατάσταση μερικών plugins.

1. SEO Friendly Url

Από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να ρυθμίσετε, είναι η δομή των συνδέσμων που θα δημιουργεί το WordPress. Ως προκαθορισμένη ρύθμιση το WordPress, όταν γράφετε ένα καινούριο άρθρο, θα δημιουργεί url του τύπου: https://www.texnikos-istoselidwn.gr/2021/12/sample-post/. Καλό θα είναι να αλλαχτεί η συγκεκριμένη προκαθορισμένη επιλογή, σε url του τύπου: https://www.texnikos-istoselidwn.gr/sample-post/. Τη συγκεκριμένη ρύθμιση θα την βρείτε στο μενού: Ρυθμίσεις>>Μόνιμοι σύνδεσμοι.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση πρέπει να γίνει κατά την αρχική εγκατάσταση της ιστοσελίδας, πριν ξεκινήσετε δηλαδή να γράφετε άρθρα και να προσθέτετε περιεχόμενο, διαφορετικά θα έχει αντίκτυπο στο SEO σας. Αυτό γιατί τα url των άρθρων σας θα αλλάξουν ενώ ήδη θα έχουν ευρετηριαστεί από τις μηχανές αναζήτησης όπως η google και θα χαθεί η θέση κατάταξης σας. Λόγω του ίδιου προβλήματος, θα πρέπει να κάνετε redirect τα παλιά σας URL στα καινούρια, μία πρακτική που η google γενικότερα δεν βαθμολογεί πολύ θετικά. Σε κάθε περίπτωση, αν χρειαστεί να προβείτε στη συγκεκριμένη αλλαγή για να βελτιώσετε το SEO σας, καλό είναι να ζυγίσετε τα οφέλη με τις απώλειες που τυχόν θα έχετε και να πράξετε ανάλογα.

2. Εγκαταστήστε ένα SEO plugin

Όπως έγραψα και πιο πάνω, το WordPress είναι από τη φύση του κατασκευασμένο φιλικό προς τις μηχανές αναζήτησης, αλλά καλό είναι, να εγκαταστήσετε κάποιο πρόσθετο, που θα σας βοηθήσει μέσω αρκετών προκαθορισμένων ρυθμίσεων, να βελτιώσετε το SEO της ιστοσελίδας σας. Επιπλέον, ένα εξειδικευμένο πρόσθετο, λειτουργεί και σαν οδηγός όταν προσθέτετε περιεχόμενο και θα σας βοηθήσει να επικεντρώσετε πιο εύκολα στις λέξεις κλειδιά μέσα στο κείμενο. Αυτή τη στιγμή τα πιο δημοφιλή plugins για το συγκεκριμένο σκοπό είναι τα ακόλουθα:

1. Yoast Seo
2. All in one SEO


Αμφότερα προσφέρουν πλειάδα επιλογών και ρυθμίσεων βελτιστοποίησης του περιεχομένου όπως για παράδειγμα:

1. Να γράφετε καλύτερο περιεχόμενο αναλύοντας την σελίδα και τις λέξεις κλειδιά
2. Να επεξεργαστείτε τα meta-descriptions και meta-keywords του site σας
3. Δημιουργούν αυτόματα χάρτες ιστοτόπου (xml sitemaps)

3. Προσθέστε meta-descriptions στο περιεχόμενο σας.

Τα meta-descriptions μπορεί να μην επηρεάζουν την θέση κατάταξης της ιστοσελίδα σας στα αποτελέσματα, αλλά θα κάνουν σίγουρα πιο ελκυστικό το περιεχόμενο που εμφανίζεται εκεί. Ο σκοπός είναι να κάνετε πιο ελκυστικό στον χρήστη το περιεχόμενο σας όταν εμφανίζεται στα αποτελέσματα, προκειμένου να κάνει κλικ και να σας επισκεφτεί. Την συγκεκριμένη διαδικασία η google την ονομάζει Click Through Rate (CTR) και υπολογίζει τι ποσοστό των χρηστών έκαναν κλικ στο άρθρο σας όταν αυτό εμφανίστηκε στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης. Όσο πιο υψηλή είναι η συγκεκριμένη μονάδα μέτρησης έτσι όπως την έχει ορίσει η Google, τόσο πιο σχετικό ορίζεται ότι είναι το περιεχόμενο σας, με αποτέλεσμα να ανεβαίνει η σελίδα σας στις θέσεις κατάταξης.
Meta descriptions μπορείτε να ορίσετε μέσω των plugins που έγραψα πιο πάνω, καθώς έχουν ενσωματωμένη τη συγκεκριμένη λειτουργία για κάθε άρθρο και κάθε νέα σελίδα που προσθέτετε στο περιεχόμενο σας.

4. Χρησιμοποιείτε σωστά τις κεφαλίδες H1, H2, H3 κτλ.

Τα bots της google ελέγχουν τις κεφαλίδες H1, H2 κτλ, προκειμένου να προσδιορίσουν τη συνάφεια του περιεχομένου του άρθρου σας και κατ’ επέκταση της ιστοσελίδας σας. Η ορθή πρακτική που πρέπει να ακολουθείτε είναι, να έχετε μόνο μία κεφαλίδα H1 στην κορυφή κάθε άρθρου σας ή στην πρώτη παράγραφο και στη συνέχεια, αν και εφόσον χρησιμοποιήσετε κι άλλες, να είναι της μορφής H2, Η3 κτλ.
Απλά σκεφτείτε ότι πρέπει να υπάρχει μία σωστή ιεράρχηση στο περιεχόμενο της σελίδας σας, με την λέξη κλειδί να ορίζεται συνήθως ως H1 επικεφαλίδα και στις επόμενες να υπάρχει κάποιο παρεμφερές περιεχόμενο σχετικό με αυτή.
Τα περισσότερα themes ορίζουν σαν H1 επικεφαλίδα τον τίτλο του άρθρου, οπότε τις περισσότερες φορές δεν θα χρειαστεί να κάνετε τίποτα, αρκεί να έχετε ρυθμίσει να εμφανίζεται ο τίτλος του άρθρου ή της σελίδας. Από εκεί και πέρα όμως, καλό είναι να κάνετε μία ορθή χρήση των υπόλοιπων κεφαλίδων, αφού ναι μεν αυτές βοηθάνε στο SEO, αλλά ο απώτερος σκοπός τους είναι να κάνουν το κείμενο σας πιο ευανάγνωστο και πιο κατανοητό στον επισκέπτη.

5. Προσθήκη Alt text στις εικόνες

Μία από τις πιο βασικές ενέργειες που αφορούν το SEO είναι και η προσθήκη ALT text στις εικόνες που υπάρχουν στην ιστοσελίδα. Η προσθήκη ALT text αφορά κατά κύριο λόγο τους χρήστες που έχουν προβλήματα όρασης και τους βοηθάει να καταλάβουν τι εμφανίζεται στην οθόνη τους. Επιπλέον, βοηθάει και τις μηχανές αναζήτησης, στην καλύτερη κατανόηση της εικόνας και την σχέση της με το περιεχόμενο που εμφανίζεται γύρω της.
Στο WordPress, είναι εφικτό να προσθέσετε ALT text σε οποιαδήποτε εικόνα έχετε ανεβάσει, είτε την στιγμή που την ανεβάζετε, είτε ετεροχρονισμένα.

6. Χρησιμοποιήστε υψηλής ποιότητας και μικρού μεγέθους εικόνες

Το μέγεθος και η ποιότητα των εικόνων που χρησιμοποιείτε στην σελίδα σας, επηρεάζει την ταχύτητα φόρτωσης και την γενικότερη αισθητική. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να επηρεάζεται το SEO, αφού η google λαμβάνει σοβαρά υπόψη την ταχύτητα με την οποία φορτώνει το περιεχόμενο της σελίδας σας.

1. προσπαθήστε να διατηρήσετε το μέγεθος των εικόνων που ανεβάζετε κάτω από 100kb
2. Βεβαιωθείτε ότι ανεβάζετε το σωστό μέγεθος εικόνων. Οι πολύ μεγάλες εικόνες που αλλάζουν μέγεθος από το πρόγραμμα περιήγησης, προσθέτουν περιττό χρόνο φόρτωσης της σελίδας.


Υπάρχουν αρκετά plugins που μπορείτε να εγκαταστήσετε, προκειμένου να βελτιστοποιείτε τις εικόνες που ανεβάζετε στη σελίδα σας. Από τα πιο δημοφιλή και με καλές κριτικές είναι:

1. EWWW Image optimizer
2. Imagify
3. Smush

7. Επιλέξτε το σωστό THEME

Η επιλογή του σωστού Theme είναι εξόχως σημαντική και τα 3 σημεία που πρέπει απαραίτητα να προσέξετε είναι τα εξής:

α) Το theme να έχει responsive σχεδιασμό (θεωρώ πως όλα έχουν πλέον)
β) να έχει ελαφρύ και SEO friendly σχεδιασμό
g) να φορτώνει γρήγορα (ιδιαίτερα στις κινητές συσκευές)

Η λειτουργία της σελίδας σας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το theme που θα χρησιμοποιήσετε, αφού πάνω σ’ αυτό θα χτίσετε το περιεχόμενο σας. Προτιμήστε θέματα με λιτό σχεδιασμό, χωρίς υπερβολικά γραφικά και που παρέχουν πολλές επιλογές παραμετροποίησης. Αυτή την εποχή χρησιμοποιώ το Ocean wp, είμαι σίγουρος όμως πως υπάρχουν κι άλλα πολύ αξιόλογα, ανάλογα με τις ανάγκες του καθενός.

8. Επικεντρώστε πάντα σε μία λέξη κλειδί

Κάθε φορά που προσθέτετε περιεχόμενο με ένα καινούριο άρθρο ή μία σελίδα, καλό είναι να επικεντρώνετε την προσοχή σας και κατ’ επέκταση την γραφή σας, σε μία λέξη κλειδί. Μην προσθέτετε περιεχόμενο απλά για να υπάρχει στο site.

Τα bots της google αλλά και των υπολοίπων μηχανών αναζήτησης, καθοδηγούνται από αυτοματοποιημένους αλγόριθμους, γι’ αυτό ακριβώς το λόγο, παρότι το κείμενο σας απευθύνεται σε ανθρώπους, πρέπει να έχετε πάντα κατά νου, όλες τις πρακτικές βελτιστοποίησης ενός κειμένου που ισχύουν για το SEO. Κάθε φορά που γράφετε κάποιο κείμενο, καλό είναι να εστιάζετε σε μία λέξη κλειδί και να αναπτύσσετε το νόημα σας γύρω από αυτή.

Τα Plugins που έγραψα στην αρχή του άρθρου, όπως το Yoast SEO και το All in one SEO, δίνουν τη δυνατότητα, να ορίσετε μία λέξη κλειδί και σας βοηθούν να μορφοποιήσετε το περιεχόμενο σας κατάλληλα.

9. Χρησιμοποιείτε μικρά URLs

Στην Google αρέσουν οι ιστότοποι που είναι καθαροί, οργανωμένοι και δομημένοι. Αυτό περιλαμβάνει τη χρήση σύντομων διευθύνσεων URL, που μπορούν να βοηθήσουν και στη βελτίωση του CTR σας.
Tο να διατηρείτε τις διευθύνσεις URL σας όσο το δυνατόν πιο σύντομες μπορεί να είναι ένα τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το μόνο πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι ότι το WordPress δημιουργεί αυτόματα μια διεύθυνση URL για τις αναρτήσεις σας με βάση τους τίτλους τους. Αν το άρθρο ή η σελίδα που δημιουργήσατε έχει μεγάλο τίτλο, μπορείτε εύκολα να το αλλάξετε. Τη συγκεκριμένη δυνατότητα μπορείτε να την βρείτε και στον Editor του WordPress, στη δεξιά στήλη, κάνοντας κλικ στην επιλογή Μόνιμος Σύνδεσμος

10. Δημιουργήστε μία στρατηγική εσωτερικών συνδέσμων (internal links)

Οι εσωτερικοί σύνδεσμοι (Internal links), είναι σύνδεσμοι που οδηγούν είτε σε κάποιο σημείο της σελίδα σας (αυτό αφορά κυρίως όταν έχετε ένα άρθρο ή μία σελίδα με πολύ μεγάλο περιεχόμενο), είτε σε κάποιο άλλο σημείο του ιστότοπου σας.
Χρησιμοποιώντας μία ανάλογη στρατηγική, μπορείτε να οδηγείτε τον επισκέπτη σε περιεχόμενο που βρίσκεται σε άλλα σημεία στην σελίδα σας και να βοηθήσετε σημαντικά στην πλοήγηση της. Έτσι επιτυγχάνετε:

– Να οδηγείτε τους επισκέπτες σας σε περισσότερο περιεχόμενο, με αποτέλεσμα να ξοδεύουν περισσότερο χρόνο μένοντας στη σελίδα σας, κάτι που έχει ευεργετικά αποτελέσματα στο SEO.
– Να δημιουργήσετε μία ιεραρχία των πληροφοριών και της δομής της ιστοσελίδας σας, κάνοντας την έτσι πιο εύκολη στην πλοήγηση.


Μερικές καλές πρακτικές είναι να έχετε ενεργοποιημένα τα breadcrumbs, ιδιαίτερα στον τομέα των άρθρων και η δημιουργία ευρετηρίου με anchor links όταν γράφετε μεγάλα κείμενα.